čtvrtek, 06 srpen 2020

Renovace

Dílna

Akce

Rozborky

Servo čerpadlo

Občas něco rozeberu, abych se podíval jaký byl stav, jak je to řešený, věci před vyhozením... Tohle servo je konkrétně z Peugeotu 406, 2.0 HDI, tohle bylo originální, ZF. Na čerpadle se vysypalo ložisko. Spadl venkovní krycí kroužek a dovnitř se dostala voda. Ložiska jsou v těhle čerpadlech nevyměnitelné, podíváme se na to proč..

Čerpadlo samotné je rozebíratelné pouze zepředu, na 6ti šroubech. Pod víkem se schovává samotná hlavní část čerpadla. Z rozebíráním z druhé strany výrobce nepočítá.

Tady bylo ložisko po smrti, rozpadená klec umožní kuličkám při troše štěstí vypadnout. Prvně vypadnou ty co už nemají původní tvar, pak se hřídel dokáže vychýlit a postupně se dají vyndat ty ještě kulaté. Potom lze řemenici s trnem takto vytáhnout. Řemenice sama je nalisovaná na hřídeli.
Duhá strana, ve víčku je jehlové ložisko pro trn hřídelky, víčko je spojené tyčkami se venkovní částí čerpadla. Vnitřní je unášena hřídelkou. Je zde vidět tisícihran a lopatky.
Tahle strana je pod řemenicí. V pravé části je kontrolní vryp, kde je vidět zalisování ložiska hliníkovým hrdlem. Pod ložiskem ještě bylo gufero, ale to jsem stihl vyndat ještě před focením. Při kompletaci se na hřídelku nalisuje ložisko, tady je 6203, England, do těla čerpadla se vmáčkne gufero, a na to se přimáčkne ložisko. To se potom přilisuje právě tím hliníkovým okrajem. Žádné ségrovky, žádné opětovné rozebrání, teda alespoň pro běžného kutila. Na hřídelku se nalisuje řemenice.
Detail nalisování ložiska. Na hřídeli je osazení, k tomu je nalisované ložisko. Po vyleštěné části chodí gufero.
Sesazená hřídel s vnitřní částí čerpadla
Detail čerpadla. Lopatky jsou na volno vsazené do drážek, Odstředivou silou kopírují ovál a tlačí olej.
Spodní část čerpadla
Komplet
Možnost k opravě existuje, obnáší to strojní obrobení a lis. V autě jsem měl danou už dávno kopii z Polska, o proti originálu stojí necelou polovinu. Odlitek a vnitřek je totožný, zaměnitelný. jediné co bylo jinak kromě větší řemenice bylo ložisko, tentokrát 6303, China. Takže tentokrát už načisto a s úmyslem čerpadlo opět složit aby fungovalo....
První krok sundat řemenici, je nalisovaná, takže nahřát pro lepší pocit a lisem ji vymáčknout
Pod ní už je vidět čínské ložisko, u toho je potřeba odsoustružit hliníkovou hranu, která jej přimačkává
Kompletní čerpadlo, kromě řemenice
všechno vyčištěné, připravené na smontování
Na místě nové ložisko, SKF. Původně bylo v plánu udelat podložku a tou ložisko jistit, ale jednak tady není kvůli většímu průměru ložiska dost materiálu na zavrtání šroubků, a taky ložisko je dovnitř nalisováno, a ne zrovna lehce, takže je nechám tak, nepředpokládám že by se bez lisu mohlo uvolnit. Na nápisem je vidět odebraný materiál, náběh pro ložisko.
S nalisovanou řemenicí. Řemenice je taky jen nalisovaná, a ani v originálu není nijak jištěná proti sesunutí, nebo protočení
Komplet před vrácením do auta.